خانه » رجیستری » طرح رجیستری تبلت چیست و آیا نیاز به پرداخت گمرک است؟
رجیستری-تبلت

طرح رجیستری تبلت چیست و آیا نیاز به پرداخت گمرک است؟

طرح رجیستری تبلت از سال 96 روی گوشی های همراه به منظور جلوگیری از قاچاق دستگاه های ارتباطی اعمال شد. در ابتدای امر دارای ضعف و مشکلاتی بود که بازار را دچار آشوب کرد ولی با گذشت زمان طرح تکمیل تر شد و در اول خرداد 98 فاز عملیاتی گرفت. در این طرح فقط مسافران واقعی که در 3 ماه اخیر سفر خارجی داشتند و در 1 سال گذشته با اطلاعاتشان دستگاه مسافری دیگری ثبت نشده قادر خواهند بود صرفا 1 دستگاه را ثبت و کد فعال سازی دریافت کنند. در این نوشته راهنمایی کاملی برای وضعیت رجیستری تبلت های موجود در بازار بررسی خواهیم کرد.

تبلت نیاز به رجیستر دارد؟

خیر، در حال حاضر تمامی تبلت ها شامل طرح رجیستری نیستند و نیاز به پرداخت عوارض گمرک و ثبت در همتا ندارند. اولین سیم کارتی که در این دستگاه ها قرار میگیرد سامانه به صورت خودکار آن را شناسایی میکند و به نام آن شخص و سیم کارت ثبت میشود. توجه داشته باشید این فرایند در تمامی دستگاه ها به صورت خودکار با نصب اولین سیمکارت و تماس صورت میگیرد درصورتی که بعد از اولین ارتباط قصد استفاده سیم کارت دیگری که به نام شخص دیگری است، را دارید میبایست با شماره گیری کد دستوری #7777* انتقال مالکیت دهید.

تبلت-شامل-طرح-رجیستری-نیست
استعلام در همتا

اگر قبل از اتصال سیم کارت به تبلت IMEI دستگاه را در سامانه اصالت همتا، استعلام بگیرید احتمالا با پیام “شناسه دستگاه (IMEI) قانونی نیست ولی مشمول طرح ثبت تلفن همراه نیست” مواجه میشوید این بدین معناست که IMEI استعلام گرفته شده جز طرح نیست و نیاز نیست رجیستر کنید ولی هنوز هم سیم کارتی در آن درج نشده تا به صورت خودکار ثبت شود.

وضعیت رجیستری تبلت ها در آینده

همانطور که در بالا ذکر شد در حال حاضر صرفا گوشی های مسافری و ساعت های هوشمند جز طرح هستند و فعلا تبلت ها، ردیاب های ماشین (GPS Tracker) از این قاعده مستثنا میباشند ولی ممکن است در آینده تبلت ها نیز به طرح اضافه شوند حال سوالی که خیلی از کاربران از ما میپرسند این است که اگر این اتقاق افتاد وضعیت دستگاه هایی که در قبل استفاده میکردیم چه میشود آیا نیاز است مجددا عوارض گمرکی پرداخت کنیم یا نیاز به شرایط مسافری برای ثبت است؟ در جواب باید بگوییم که خیر، دستگاه های که در قبل ثبت شدند مشکلی نخواهند داشت و تغییرات شامل دیوایس های جدید میشود. بنابراین اگر تبلت سیم کارت ساپورت دارید زودتر یک تماس با آن برقرار کنید تا ثبت شود و برای همیشه خیالتان از بابت وضعیت رجیستری آن راحت باشد.

نحوه گرفتن استعلام وضعیت

اگر سیم کارت در دستگاه وارد کردید و حداقل 3 روز از ورود سیم کارت و اولین تماس شما گذشته میتوانید از سایت همتا یا #7777* استعلام وضعیت بگیرید. توجه داشته باشید اگر همین الان دستگاه آکبند خریداری کردید با استعلام وضعیت پیام تصویر بالا را دریافت میکنید حتما میبایست سیم کارت قرار دهید تماس برقرار کنید چند روز بعد مجددا چک کنید تا در سامانه درج شود.

رجیستر تبلت
رجیستری تبلت در سامانه همتا

خرید یا فروش تبلت کارکرده و دست دوم چگونه است؟

این مورد را بخاطر داشته باشید برای خرید یا فروش هر دستگاهی که سیم کارت خور است و از شبکه ارتباطی استفاده میکند، میبایست انتقال مالکیت صورت بگیرید. معمولا مالک همان شخصی است که سیم کارتش درون دستگاه است. انتقال مالکیت بسیار ساده است مالک فعلی میبایست شماره #7777* را شماره گیری کند عدد مربوط به انتقال مالکیت را بزند و IMEI تلفن همراهی که قصد انتقال را دارید وارد کنید سپس در مرحله بعد شماره همراه شخص خریدار را وارد کنید پیامکی به آن شماره فرد خریدار ارسال میشود که حاوی کد است و خریدار میبایست با شماره گیری مجدد #7777* از طریق بخش فعال سازی آنرا فعال کند.

آموزش انتقال مالکیت
آموزش انتقال مالکیت

برند دستگاه ها

اگر تبلت از هر برندی نظیر اپل (ipad)، لنوو، سامسونگ، هواوی و یا حتی برند های چینی و ایرانی (نارتب) دارید همانطور که در بخش “آیا تبلت نیاز به رجیستری دارد” گفتیم در حال حاضر هیچگونه نیازی نیست کار خاصی انجام دهید سیم کارت قرار دهید و استفاده کنید. فعلا تبلتها جز طرح نیستند!

طرح رجیستری تبلت در مدل های مختلف

همینطور بررسی کنید

supported-brand-in-customs-system

لیست برند و مدل گوشی قابل رجیستری در سامانه گمرک

در طرح رجیستری گوشی های مسافری هر کاربری که در 2 الی 3 ماه اخیر …

یک نظر

  1. سلام .من یک تبلت bluاز خارج هدیه گرفته ام با اینکه طرح ریجستری شامل تبلت نمیشود اما برای دستگاه من شامل شده .لطفا راهنمایی ام کنید.

قوانین بخش نظرات در اندرویدزوم

  1. 1. نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  2. 2. نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  3. 3. نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  4. 4. برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  5. 5. نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  6. 6. نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *