در پرواز با هواپیما چه بخوریم، چه نخوریم؟

یکی از دغدغه‌های مهم افرادی که سفرهای خود را با هواپیما انجام می‌دهند نوع تغذیه آن‌ها در طول سفر است. مسافران در طول سفر خود به‌ویژه سفرهای بلندمدت هوایی، به غذا نیاز دارند و این غذا از طریق خدمه پرواز در اختیار آنان قرار می‌گیرد. اما بسیاری از افراد، غذاهای هواپیما را نمی‌پسندند و حتی ممکن است بلیط هواپیما خود را براساس نوع منوی غذای آن خط هوایی، انتخاب کنند.

به‌خصوص که امروزه بیشتر خطوط هوایی، این امکان را در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا در هنگام خرید بلیط هواپیما، غذای دلخواه خود را انتخاب کنند. به هر حال در طول پرواز به‌خصوص در سفرهای هوایی طولانی‌مدت باید غذا خورد. اما چه غذاهایی می‌توانند مناسب حال مسافران در هواپیما باشند؟

ثابت شده است که برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، احساس بدی در هنگام پرواز در مسافر ایجاد می‌کنند و بهتر است که از خوردن این دسته از غذاها در هواپیما اجتناب شود. در این مقاله، سعی شده است تا فهرستی از غذاهای مجاز و همچنین غذاهای ممنوعه درسفرهای هوایی و نکاتی برای تغذیه سالم‌تر در هواپیما ارائه شود. هرچند که مصرف غذاهای این فهرست به شرایط سلامتی بدن هر فرد بستگی دارد. اما شما می‌توانید با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، پرواز خوب و لذت‌بخشی را تجربه کرده و در سلامت، سفر کنید.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که باید از خوردن آن‌ها در هواپیما اجتناب کرد:

1- غذاهای گازدار

برای اینکه در طول سفر از نفخ شکم در امان بمانید باید از خوردن غذاهای گازداری مثل لوبیا و حبوبات دیگر خودداری کنید. غذاهای سرخ‌کرده هم به دلیل ایجاد نفخ، برای شروع سفر گزینه خوبی نیستند. طبیعتاً نوشیدنی‌های گازدار هم در این دسته قرار می‌گیرند و بهتر است که با نوشیدنی‌های پروبیوتیک جایگزین شوند.

2-  سبزی‌های کلمی

این گروه از سبزیجات که بیشتر شامل انواع کلم‌ها از جمله گل کلم، کلم بروکسل، کلم کالی و کلم بوک‌چوی هستند با اینکه مواد غذایی سالمی هستند اما به دلیل ایجاد حس پرباد بودن، موجب ناراحتی در طول سفر خواهند شد. گزارش شده است که این گروه از سبزیجات در محیط‌هایی با فشار بالا نظیر هواپیما، سبب سکته هم شده‌اند.

3- خوراکی‌های شور و پرنمک

مصرف اسنک‌های شور یا تند در حین پرواز، شما را تشنه‌تر می‌کنند. با توجه به دهیدراته شدن و کاهش آب بدن مسافران در طول پرواز، مصرف این اسنک‌ها گزینه خوبی برای سفرهای هوایی محسوب نمی‌شود و خوردن نمک زیاد در حین سفر با هواپیما مناسب نیست.

4- کافئین

مصرف قهوه و چای در طول سفر می‌تواند لذت‌بخش باشد ولی باید در نظر داشته باشید که در مصرف این نوشیدنی‌ها زیاده‌روی نکنید چون کافئین با دفع آب بدن نه تنها بدن را دهیدراته می‌کند بلکه باعث می‌شود تا دفعات بیشتری به توالت نیاز پیدا کنید. از سوی دیگر زیاده‌روی در مصرف کافئین می‌تواند الگوی خواب شما را مختل کند.

5- شیرینی‌ها

زیاده‌روی در خوردن شیرینی‌جات در طول پرواز با هواپیما، با بالا بردن سطح قند خون‌تان، گرسنگی و احساس کسل بودن در شما ایجاد می‌کنند.

 6- آدامس

از جویدن بیش از اندازه آدامس در طول سفر، خودداری کنید. هنگام جویدن آدامس، هوای زیادی وارد معده خود می‌کنید که آن نیز به نوبه خود سبب ایجاد نفخ و حتی اسهال خواهد شد. می‌توانید به جای آدامس از آبنبات‌های زنجبیل یا نعنا استفاده کنید.

7- بلوچیز (پنیر آبی)

اگر به شیر حساسیت دارید، از مصرف این پنیر در هواپیما اجتناب کنید. در این ارتفاع، با تغییرات فشار و غلظت هوا، افرادی که دچار اختلالات گوارشی و مشکلات تنفسی هستند با مصرف این نوع پنیر بیشتر از دیگران دچار مشکل می‌شوند به‌خصوص اگر هواپیما، چاله‌های هوایی و تکان‌های شدیدی را تجربه کند.

فهرست غذاهایی که قبل و حین پرواز می‌توانید مصرف کنید:

1- میوه‌ها

میوه به دلیل برخورداری از ویتامین C، سیستم ایمنی‌تان را تقویت کرده و از شما در برابر بیماری در طول سفر، محافظت می‌کند. همچنین به دلیل بالا بودن سطح فیبر موجود در آن، می‌تواند شما را سیر نگاه دارد. آب موجود در میوه نیز در شرایط کم‌آب داخل هواپیما برای تأمین آب بدن بسیار مناسب است.

2- غذاهای سرشار از پروتئین

پروتئین می‌تواند شما را برای مدت بیشتری در سفر، سیر نگاه دارد و بدین ترتیب باعث می‌شود تا کمتر به سراغ اسنک‌های شور و مضر و همین‌طور شیرینی‌جات بروید. غذاهایی مثل مرغ، میوه‌های خشک شده (البته در صورتی که مشکلات تنفسی نداشته باشید) و آجیل بدون نمک، گزینه‌های عالی برای تأمین پروتئین مورد نیاز در طول سفر هستند.

3- آب به مقدار زیاد

همان‌گونه که می‌دانید فضای داخل هواپیما، محیط کم‌رطوبتی است که سبب دهیدراته شدن بدن می‌شود. به همین دلیل هم در طول پرواز احساس تشنگی زیادی می‌کنید. بنابراین به خاطر داشته باشید که در طول سفرهای هوایی، بیشتر آب بنوشید.

اگر به بیماری خاصی نظیر دیابت مبتلا هستید، می‌توانید تدارک غذای پرواز خود را ببینید. به این ترتیب که پس از خرید بلیط هواپیما با ایرلاین‌تان هماهنگ کنید تا غذای مناسب برای شما فراهم کنند.

خواندن مقاله حاضر، پیش از خرید بلیط پرواز یا حتی بلیط قطار و رعایت موارد فوق، کمک می‌کند تا در طول سفر، سلامت خود را حفظ کرده و مسافرت خوب و لذت‌بخشی را تجربه کنید. در پایان، به خاطر داشته باشید که کابین هواپیما یک فضای عمومی است پس بهتر است از خوردن سیر و پیاز قبل از سفر خودداری کنید تا موجب ناراحتی همسفران خود نشوید.

همینطور بررسی کنید

فروش گوشی، بدون نگرانی | چگونه همه اطلاعات یک اسمارت فون را حذف کنیم

این روز ها ما همه چیز را در اسمارت فون های خود ذخیره می کنیم. …

قوانین بخش نظرات در اندرویدزوم

  1. 1. نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  2. 2. نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  3. 3. نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  4. 4. برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  5. 5. نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  6. 6. نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *