دیجیتال مارکتینگ چیست و ابزار های اصلی آن کدام اند

هنگامی که اینترنت همگانی شد، مفاهیم زیادی در دنیا تغییر کرد که یکی از آنها، مارکتینگ می باشد. در حقیقت با به وجود آمدن اینترنت، دیجیتال مارکتینگ هم به مرور زمان شکل گرفت و توانست جایگاه مهمی در کسب و کارها داشته باشد. به طوری که اگر کسی امروزه از مفاهیم دیجیتال مارکتینگ برای شرکت خود استفاده نکند، نمی تواند پیشرفت کاری مناسبی داشته باشد.

اگر نگاهی به آمار داشته باشید متوجه می شوید که از سه سال پیش تا به امروز، پنج درصد از جمعیت جهان به کسانی که از اینترنت استفاده می کنند اضافه شده است. این یعنی اهمیت فروشگاه های آنلاین، سایت های خدمات دهی و … بیشتر شده است و اکنون پیشرفت کاری تنها به کمک اینترنت می باشد. در بخش های زیر، نگاه دقیقی به دیجیتال مارکتینگ خواهیم داشت.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

تعریف دقیق دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ، به معنای بازاریابی خدمات و کسب و کار در فضای اینترنتی می باشد. در حقیقت هرگونه تبلیغ، خبررسانی و کمپین در فضاهای اینترنتی و مجازی، می تواند نوعی دیجیتال مارکتینگ باشد. تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی، استفاده از همین اینترنت است. مزیتی که این نوع تبلیغات به همراه دارد، این است که شما با کمترین هزینه ها هم می توانید بهترین کمپین ها را برای خودتان ایجاد کنید.

در حقیقت اگر یک برنامه ریزی دقیق برای کارتان داشته باشید، دیجیتال مارکتینگ بهترین گزینه برای شما به حساب می آید در صورتی که در بازاریابی سنتی شما نیاز به یک سرمایه اولیه دارید و این کار را سخت می کند.

یکی از مهم ترین مزیت های بازاریابی مجازی، این است که شما از ابزارهایی مانند پیامک، بنرهای دیجیتالی، نرم افزارهای مختلف و … استفاده می کنید. این باعث می شود که کنترل راحت تری بر روی مخاطب ها داشته باشید و بتوانید به یک گروه خاص دسترسی پیدا کنید. مثلا اگر کسب و کار شما در مورد دارو است، می توانید از شماره تلفن پزشک ها برای تبلیغات استفاده کنید. در حقیقت کاری که دیجیتال مارکتینگ انجام می دهد این است که مخاطب های هدف را پیدا کند.

Digital Marketing
Digital Marketing

هنگامی که شما مخاطبین هدف کسب و کار خودتان را پیدا کنید، علاوه بر اینکه قادر به برنامه ریزی ها بهتر هستید، هزینه های تان هم کمتر می شود.

یکی از اشتباه هایی که در مورد بازاریابی مجازی وجود دارد این است که همگی فکر می کنند از این روش برای فروش محصولات یا خدمات استفاده می شود در صورتی که چنین تصوری اشتباه است. از بازاریابی مجازی برای افزایش بازدید سایت، افزایش کاربر و … هم استفاده می شود.

ابزارهای اصلی بازاریابی

بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ، ابزارهای اصلی و خاصی برای شروع دارد که اگر آنها را ندانید، نمی توانید به راحتی کارتان را شروع کنید. در بخش زیر برخی از مهم ترین ابزارها بیان شده است:

  • اولین و مهم ترین ابزار، وجود یک بلاگ یا سایت است. بدون داشتن سایت رسما نمی توانید کارهای اصلی بازاریابی در اینترنت را انجام بدهید چرا که مخاطبین نیاز دارند یک صفحه رسمی از شما را مشاهده کنند. سایت، همانند یک شرکت برای شما عمل می کند که کاربر با وارد شدن به آن، با شرکت شما آشنا می شود. اگر سئو و اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ را رعایت کرده باشید، قطعا مخاطبین از طریق موتورهای جستجو به محتوای شما دسترسی پیدا می کنند و ممکن است که محصول یا خدمات شما را خریداری کنند.
  • یکی دیگر از ابزارهای اصلی، کتابچه های الکترونیک می باشد. ممکن است سایت شما دارای خدماتی باشد که نیاز به توضیح طولانی دارند. یا اینکه شما مقاله های زیادی انتشار می کنید. در چنین حالتی انتشار آن مطلب طولانی بر روی سایت کار اشتباهی است زیرا کاربران آن را نمی خوانند و باعث خستگی شان می شود. بهترین کار، تبدیل آنه مطالب به یک کتابچه الکترونیک برای سایت است. حتی با افزایش کاربران سایت، می توانید حق اشتراکی برای این کتابچه ها دریافت کنید.
  • تحقیقات نشان داده است که یادگیری و توجه توسط عکس ها، بسیار بیشتر از متن ها می باشد. به همین علت است که در این چند ساله اینفوگرافیک و اینفلوئنسرینگ به وجود آمده است. اینفوگرافیک نوعی محتوای بصری می باشد که در آن عکس و متن در کنار یکدیگر وجود دارد. بیشتر سایت ها و پیج های اینستاگرامی هم اکنون از اینفوگرافیک برای بیان یک تاریخچه، روند کاری شرکت ها و … استفاده می کنند که این خود نشان دهنده میزان محبوبیت این حرکت است.

همچنین ببینید : ایده ها و روش های درآمد زایی از اینستاگرام

ابزارهای آفلاین بازاریابی

در بخش های قبلی بیان شد که بازاریابی سنتی نیاز به یک هزینه اولیه دارد و نمی تواند همانند دیجیتال مارکتینگ کاربرد داشته باشد. چنین چیزی تا زمانی درست است که ندانید چگونه از ابزارهای آفلاین استفاده کنید. در حقیقت اگر شرکت شما به سوددهی لازم و اولیه برسد، ابزارهای آفلاین کمک زیادی به شما می کند. مثلا اجاره بیلبوردهای سطح شهر در مرحله اولیه کار اشتباهی است و تنها هزینه های اضافی برای شما ایجاد می کند اما در طول روند کاری، می تواند یک حرکت موثر برای جذب اعتبار باشد. در بخش زیر برخی از ابزارهای آفلاین مناسب بیان شده است:

  1. یکی از مهم ترین ابزارهای آفلاین، تلویزیون است. هنوز هم افراد زیادی در جهان وجود دارند که شبکه های تلویزیونی را دنبال می کنند و نمی توان به این ابزار به عنوان یک بازار مرده نگاه کرد. تنها مشکلی که تلویزیون نسبت به دیگر ابزارهای آنلاین و آفلاین دارد، هزینه های زیاد تبلیغاتش می باشد.
  2. بازاریابی های پیامکی یکی از اذیت کننده ترین بازاریابی های ممکن و در عین حال بازده ترین تبلیغات در گذشته بود. اکنون به وجود رسانه های آنلاین، دیگر کمتر کسی به این ابزار توجه می کند اما هنوز هم طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی در دام این نوع تبلیغات می افتند.
  3. بازاریابی درون رادیو هم یکی از روش های خاص است زیرا میزان افرادی که رادیو گوش می دهند کم شده اما نمی توان گفت که هنوز این رسانه بی طرفدار شده است. البته بازاریابی رادیویی زمانی به درد می خورد که بخواهید یک تبلیغ درون شهری داشته باشید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ، دقیقا راه و روشی است که به شما نشان می دهد که چگونه باید مسیر موفقیت شرکت تان را طی کنید. این استراتژی به شما می گوید که در ابتدای کار به چه رسانه ها و تبلیغاتی نیاز دارید و همچنین برای ادامه چه کارهایی باید کنید. عموما چنین مسیری را، افرادی مشخص می کنند که آگاهی دقیقی نسبت به بازاریابی های دیجیتال دارند. اگر بتوان این استراتژی را با دقت و برنامه ریزی شده مشخص کرد، علاوه بر موفقیت زیاد، از هزینه های اضافی هم به دور خواهید بود.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

مهم ترین اشتباهی که در استراتژی ها ایجاد می شود، استفاده همزمان از تمامی رسانه ها برای شرکت است. زمانی که شما می خواهید تمامی تبلیغات رسانه ای را انجام بدهید، هزینه هایتان افزایش پیدا می کند و به نیروی کار بیشتری نیاز دارید که چنین چیزی برای یک شرکت تازه تاسیس، با ورشکست شدن برابری می کند.

به همین علت ناموفق می شوند و نمی توانند محصول یا خدمات شان را به بازار ارائه کنند. اشتباه دیگر  این است که شما از افرادی استفاده می کنید که دانش کافی برای دیجیتال مارکتینگ ندارند. هنگامی که می خواهید تبلیغات خودتان را شروع کنید، حتما از افرادی استفاده کنید که تجربه و دانش قبلی در این زمینه داشته اند.

نیازمند به ایجاد یک فروشگاه آنلاین هستید ؟ سامانه آنلاین محاسبه هزینه و طراحی سایت 

جمع امتیازها: 0 میانگین: 0

قوانین بخش نظرات در اندرویدزوم

  1. 1. نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  2. 2. نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  3. 3. نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  4. 4. برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  5. 5. نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  6. 6. نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *