این روزها رسانهها و شیوههای زیادی برای تبلیغات وجود دارند که شما میتوانید با توجه به سلیقه و شرایط خود از میان آنها دست به انتخاب بزنید. با توجه به اهمیت تبلیغات به خصوص به شکل دیجیتال که جدیدترین نوع موجود آن است؛ آیتمهایی مانند آموزش دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش مورد توجه واقع شده است. آموزش دیجیتال مارکتینگ به طور کلی شامل تمامی راهبردها و دستور العملهایی میشود که به واسطه آن میتوانید از پتانسیلهای موجود در سایر رسانهها و شبکههای دیجیتال در جهت تبلیغات و بازاریابی استفاده نمایید. در میان تمامی شبکهها و پیام رسانهای پر استفاده در ایران که میتواند بستری مناسب برای تبلیغات دیجیتال باشد؛ اپلیکیشن تلگرام یکی از بهترین انتخابهای ممکن است.
آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی تلگرام
آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی (تلگرام)
مسنجر تلگرام یکی از پیام رسانهای بین المللی است که در سراسر جهان کاربران مختص به خود را دارد. این اپلیکیشن توانسته است به واسطه آیتمها و قابلیتهای متعدد خود که بر کیفیت و تعداد آنها در هر نسخه آپدیت افزوده میشود؛ به محبوبیت جهانی برسد. در ایران نیز افراد بسیاری از این اپلیکیشن به عنوان پیام رسان اصلی خود استفاده میکنند و این محبوبیت حتی با فیل*تر شدن این اپلیکیشن با کاهش چندانی مواجه نشده است.
تلگرام میتواند برای شما اپلیکیشنی بسیار فراتر از یک پیام رسان معمول باشد. شما میتوانید از این برنامه برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی و کسب درآمد استفاده نمایید. این اپلیکیشن به دلیل ویژگیهایی نظیر:
- پشتیبانی کامل از سایر فرمتهای اطلاعات بدون محدودیت در خصوص حجم و یا اعمال کاهش کیفیت محتوا
- رایگان بودن تمامی آیتمها و قابلیتهای موجود برای برقراری ارتباط به کاربران و مخاطبان
- امکان مدیریت مخاطبان و جلوگیری از مزاحمتهای مجازی
- امکان دستیابی به قابلیتهای جدید به واسطه طراحی رباتهای تلگرامی
- سادگی استفاده از قابلیتها بدون نیاز به آموزش
- حجم بالای کاربران و بدین ترتیب گستردگی جامعه هدف
میتواند منبع مناسبی برای تبلیغات دیجیتال باشد. از این رو خوب است که به دنبال سپری کردن دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ باشید.
اپلیکیشن تلگرام محیطی ساده و کاربر پسند خواهد داشت اما به دلیل تنوع و تعدد بالای آیتمها خوب است اگر مطالبی با عنوان آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام را دنبال نمایید. بدین شکل میتوانید نسبت به قابلیتهای جدید و ایدههای استفاده از آنها آگاهی کسب نمایید. شما برای آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام هم میتوانید از آموزشهای فرادرس کمک بگیرید و هم میتوانید با جست و جو در برنامه و آزمون و خطا، قابلیتهای جدید را کشف کنید.
آموزش بازاریابی و تبلیغات در تلگرام
اگر به خوبی درخصوص آموزش تلگرام مطالعه کرده باشید به طور حتم میدانید که این اپلیکیشن پتانسیلهای بسیاری را درون خود جای داده است که شما میتوانید به شیوههای مختلف از آنها برای تبلیغات خود استفاده نمایید. آموزش ارسال تبلیغات در تلگرام حول محور دو شیوه کلی برای تبلیغات میگردد. به طور کلی شما برای تبلیغ در این اپلیکیشن دو روش زیر را در پیش خواهید داشت:
1. شیوه غیر مستقیم
این راه آسانترین نوع آن است و نیاز به مطالعه در خصوص موضوعاتی مانند آموزش بازاریابی و تبلیغات در تلگرام، آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و یا آموزش ارسال تبلیغات در تلگرام نخواهد داشت. در این روش تنها کافی است که چنلهایی که اعضای زیادی دارند و محبوب و معروف هستند را شناسایی نموده و سپس با پرداخت تعرفههای تبلیغاتی از آنها بخواهید تا محتوای تبلیغاتی شما را منتشر کنند و یا با توجه به عملکرد چنل خود برایتان تبلیغات مناسب طراحی کرده و نشر دهند.
لازم به ذکر است که شما بایستی در شیوه غیر مستقیم تبلیغات، دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ را پشت سر بگذارید تا بدین شکل بتوانید مناسبترین چنل تلگرامی را با توجه به کسب و کار خود انتخاب نمایید و یا بتوانید بهترین بنرها و محتواهای تبلیغاتی را خود طراحی نمایید.
2. شیوه مستقیم
در این روش شما باید مستقیما وارد عمل شوید و توجه مخاطبان را به سمت کسب و کار یا صفحه خود جلب نمایید. در این شیوه لازم است که نسبت به انواع دورههای آموزش ارسال تبلیغات در تلگرام و به طور کلی آموزش بازاریابی و تبلیغات در تلگرام حساس باشید و آنها را دنبال نمایید. برای پیاده سازی این شیوه از تبلیغات شما نیاز به یک حساب کاربری، چنل اختصاصی و گروه خواهید داشت تا بتوانید در قالبهای مختلف ایدههای تبلیغاتی خود را که حاصل از گذراندن دورههای آموزش دیجیتال مارکتینگ است را نشر دهید.
نکته: بهترین شیوه برای تبلیغات در تلگرام و یا هر رسانه دیگری کمک گرفتن از روشهای مستقیم و غیر مستقیم است. خوب است در کنار اهمیت دادن به صفحه اصلی خود از تبلیغات در صفحات و فضاهای معروف دیگر به منظور تسریع کار خود کمک بگیرید.

تبلیغات در تلگرام
انواع ابزار های دیجیتال مارکتینگ در تلگرام
تلگرام از نمونه اپلیکیشنهای محبوبی است که میتواند برای بازاریابی انتخابی مناسب باشد. در صورتی که میخواهید با کاربران این مسنجر ارتباط بیشتری برقرار نمایید و آنها را به سمت برند و یا کسب و کار خود جذب نمایید، ابزارهای متنوعی وجود خواهد داشت. از نمونه این ابزارها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- ربات های تلگرامی: شما این امکان را خواهید داشت تا با طراحی انواع رباتهای تلگرامی، اهداف بازاریابی خود را به پیش ببرید. رباتهای لینک ناشناس به شما برای دریافت انتقادات مخاطبان بدون خجالت کمک نماید. رباتهای مدیریت گروه به شما برای بررسی پیامهای گروههای تلگرامی و پاسخگویی بدون اتلاف وقت به آنها کمک خواهد کرد. طراحی ربات تبادل این امکان را به وجود میآورد تا بتوانید با از سایر چنلهای محبوب تلگرامی برای تبلیغات خود کمک بگیرید و یا با تعامل با سایر چنلهای تلگرامی، تبلیغات را دو طرفه انجام دهید. همانطور که مشخص است هر ربات تلگرامی به نوعی به شما برای بازاریابی و مدیریت کارهای تبلیغاتی کمک خواهد کرد.
- استیکر: استفاده از استیکرها میتواند به دلیل جذابیت بصری بالا بیش از سایر روشهای تبلیغاتی برای شما سودمند واقع شود. شما میتوانید استیکرهایی با شعارهای تبلیغاتی خود طراحی نمایید. همچنین میتوانید انواع خدمات و کالاهایی را که عرضه میکنید را به یک پک استیکر طراحی نمایید و بدین شکل آسانتر آنها را به مخاطب نشان دهید. علاوه بر اینها شما میتوانید با استفاده از ایدههای مختلف خود انواع استیکرهای جذاب و جالب توجه را طراحی نمایید و افراد را برای دریافت پک کامل استیکر به صغحه تلگرامی خود دعوت نمایید.
- چنل های تلگرامی: خوب است که بتوانید یک چنل تلگرامی برای ارائه توضیحات در خصوص داستان برند خود و همچنین معرفی خدماتتان طراحی نمایید. استفاده از محتواهای تصویری، متنی و ویدئویی که فرایندهای کاری شما را نمایش دهند و همچنین به اشتراک گذاری انواع محتواهایی که به نوعی به کسب و کار شما مربوط میشوند (به عنوان مثال اگر کرمهای آرایشی را به فروش میرسانید میتوانید مطالبی در خصوص مزایای هر کرم، کرم مناسب هر پوست، نحوه تشخیص نوع پوست و مواردی از این دست را نیز به اشتراک بگذارید.) بهترین ابزار بازاریابی برای شما باشد. هر چه ممبرهای بیشتری را به سمت خود جلب نمایید و بتوانید محتواهایی با بازدید بیشتر تولید نمایید، بازاریابی تلگرامی شما موفقتر جلو خواهد رفت.
- گروه های تلگرامی: فعالیت در گروههای تلگرامی به واسطه تعامل میان شما و کاربران و همچنین تعامل کاربران با یکدیگر میتواند به عنوان روشی بسیار مؤثر در جهت بازاریابی تلگرامی باشد. مدیریت گروههای تلگرامی و نگه داشتن مکالمات بر روی موضوع و خطی مشخص از جمله چالشهایی است که شما با آنها درگیر خواهید شد.
شما این امکان را خواهید داشت تا خود شخصاً انواع این روشها و ابزارهای بازاریابی تلگرامی را به کار بگیرید و یا با صرف هزینه از کاربرانی که صاحب چنلهای پربازدید و گروههای تلگرامی محبوب هستند و یا حتی طراحان رباتهای تلگرامی بخواهید که در زمینه تبلیغات و بازاریابی به شما کمک نمایند.
انواع ربات های تلگرام برای تبلیغات
یکی از جذابترین آیتمهای موجود درون اپلیکیشن تلگرام، رباتها هستند. رباتها به بیان ساده شامل کدهای دستوری میشوند که میتوانند در محیط تلگرام دسترسیهای آسان و سریعی به شما بدهند و یا راههای ارتباطی شما را از پیش نیز گستردهتر سازند. نکته جالب در این خصوص این است که شما میتوانید با توجه به نیاز خود و دسترسی که میخواهید؛ رباتهای شخصیتان را طراحی نمایید. برای طراحی ربات راههای متعددی وجود خواهد داشت که آسانترین آن مراجعه به آموزشهای فرادرس است. شما میتوانید با توجه به سطح اطلاعات خود؛ آموزشهای اولیه را به شکلی ساده و قابل درک دریافت نمایید و سپس ایدههای خود را اجرایی نمایید.
از نمونه رباتهایی که میتوانند به شما برای تبلیغات بهتر و از همه مهمتر گسترش کسب و کارتان در تلگرام کمک نمایند میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
ربات ناشناس
این ربات به شما کمک خواهد کرد تا مخاطبانتان بدون اینکه شناسایی شوند با شما ارتباط برقرار کنند. این ربات دستیار مناسبی به هنگام ثبت پیشنهادات و انتقادات کاربران و یا انجام فعالیتهای سرگرمی و چالشها خواهد بود.
ربات مدیر گروه
هنگامی که شما یک گروه با تعداد بالا تشکیل میدهید؛ دشوار است که بخواهید تک تک پیامها را بررسی کنید و یا با اعضا ارتباط برقرار کنید. با طراحی یک ربات مدیر گروه به واسطه گذراندن دورههای آموزش ربات تلگرام میتوانید پیامهای خوش آمدگویی به اعضای جدید و نمونههایی از این دست را به طور خودکار ارسال نمایید و همچنین مانع از رد و بدل شدن پیامهای نامناسب در گروه شوید.
ربات تبادل
مهم است که شما بتوانید به خوبی به سؤالات و ابهامات سایر کاربران در خصوص کسب و کارتان پاسخ دهید اما این پاسخ گویی به شکل تک به تک و دستی کاری زمان بر و دشوار خواهد بود. شما میتوانید یک ربات را طراحی کنید و به واسطه آن به سؤالات پر تکرار افراد به شکل خودکار پاسخ دهید همچنین شما میتوانید آنها را به سایر صفحات اجتماعی خود و یا سایر بخشهای کسب و کارتان انتقال دهید.
در بسیاری از موقعیتهای دیگر نیز میتوان از رباتها در جهت دیجیتال مارکتینگ در تلگرام و سایر اقدامات مربوط به کسب و کار در تلگرام استفاده نمود. کافی است که شما به واسطه دورههای آموزش ساخت ربات تلگرام، شیوههای طراحی ربات را فرا بگیرید و سپس ایدههای خود را اجرایی نمایید.
نکته: جالب است بدانید که شما به عنوان کسی که دورههای آموزش ساخت ربات تلگرام را پشت سر گذاشته است؛ میتوانید با طراحی رباتهای مختلف و تحویل آن به سایر افراد کسب درآمد نمایید. شما حتی میتوانید با طراحی رباتهای کاربردی برای عموم و انجام تبلیغات در محیط آن نیز به درآمد دست پیدا کنید. فرادرس به شما برای رسیدن به این مرحله نیز کمک خواهد کرد.

مدیریت چنل تلگرامی
پنل یا کانال تلگرامی به فضایی گفته میشود که امکان پیام گذاری در آن تنها توسط ادمینها وجود دارد و سایرین میتوانند به کمک لینک و یا دعوت به عنوان بیننده در آن عضو شوند. پنل تلگرامی یک فضای مناسب برای نشر پیام تبلیغاتی شما میان افراد است. هر چه تعداد اعضای کانال شما بیشتر باشد شما میتوانید به بیشتر دیده شدن تبلیغات خود دست پیدا کنید. برای اینکه بتوانید اعضای بیشتری را به سمت کانال خود جذب کنید لازم است که به درستی اقدامات و فعالیتهای چنل را مدیریت نمایید. بدین منظور بهتر است نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
- به شکل منظم و مستمر درون کانال محتوا بگذارید.
- از عکسها و فیلمهایی با کیفیت و جذابیت بصری بالا استفاده نمایید.
- تنها به تبلیغات نپردازید و سعی کنید محتواهایی جذاب و مرتبط با کار خود را نیز به افراد ارائه دهید.
- لینک سایر صفحات مجازی خود را در اختیار افراد بگذارید.
- محتواهای نشر داده شده را بر اساس موضوع و به کمک هشتگها دسته بندی نمایید تا مخاطب به سادگی به آنها دسترسی پیدا کند.
- راهنمای یافتن پیامها و محتواهای گوناگون را درون چنل خود قرار دهید.
- یک اسم جذاب و منحصر به فرد برای کانال خود طراحی کرده و از آن به عنوان یک مارک درون محتواهایتان استفاده کنید.
- عکس پروفایلی جذاب و متناسب با نام کاربری و حوزه کسب و کار خود انتخاب نمایید و سعی کنید طراحی جزئیات آن را با توجه به رویدادهای مختلف تغییر دهید.
این نکات در کنار سایر دستور العملها میتوانند به شما برای جذب عضو در کانال تلگرامیتان و سپس انجام تبلیغات در آن کمک نمایند.
تبلیغات در تلگرام به کمک گروه ها
یکی دیگر از جذابیتهای اپلیکیشن تلگرام، قابلیت تشکیل گروه است. شما میتوانید بدون هیچ گونه محدودیتی در خصوص تعداد؛ کاربران و مخاطبان خود را دور هم جمع نموده و با یکدیگر تبادل نظر کنید. داشتن یک گروه تلگرامی فعال و منظم باعث میشود تا مشتریانتان تجربههای مثبت خود را به اشتراک بگذارند و بدین ترتیب فرصتی برای جلب مشتریان جدید داشته باشید. از سوی دیگر اگر شما نیز حضوری فعال در گروه داشته باشید و با اعضا مستقیماً گفت و گو نمایید؛ افراد آسانتر به شما اعتماد خواهند کرد. ارتباط صمیمانه و جلب اعتماد دو رکن اساسی برای پیش برد موفقیت آمیز کسب و کارها به خصوص نمونههای آنلاین آنها خواهد بود.
میتوانید درون گروهها در خصوص ابهامات و سؤالات موجود صحبت کنید و یا حتی به موضوعات متفرقه بپردازید. توصیه میشود درون گروهها با صحبت کردن در خصوص موضوعات مرتبط با کسب و کار خود و یا پرداختن به مشکلاتی که توسط محصول شما حل میشوند؛ به طور غیر مستقیم تبلیغات انجام دهید. توجه داشته باشید که اعضای گروه بهتر است از میان مخاطبان هدف شما باشند و از سوی دیگر اطمینان حاصل کنید که محتواهای نامناسب درون گروه نشر داده نشوند.
پک های استیکر
استیکرها که به تازگی نمونههای متحرکشان نیز توسط تلگرام طراحی شده است؛ از جذابترین آیتمهای بصری این پیام رسان محسوب میشوند. استفاده اصلی از استیکرها به منظور انتقال بهتر احوال و احساسات به هنگام گفت و گوی مجازی است. شما میتوانید از این آیتمها به دو شکل برای تبلیغات در تلگرام استفاده نمایید.
در روش اول شما میتوانید با پیاده سازی ایدههای متنوع و جذاب انواع پکهای استیکر را با نام برند خود به همراه لینک کانال خود طراحی کنید. افراد در صورتی که توسط استیکرهای شم جذب شوند؛ ناخودآگاه نسبت به چنل شما و کسب و کار موجود در آن نیز واکنش نشان خواهند داد.
روش دوم مستقیمتر خواهد بود. شما میتوانید از استیکرهایی با تصاویر محصولات خود و یا حاوی پیامهای تبلیغاتی مستقیم استفاده نمایید. با طراحی چنین استیکرهایی و همراه ساختن آنها با لینک چنلتان میتوانید به سادگی آن را برای جمع زیادی از مخاطبان ارسال نمایید و آنها را به مجموعه خود دعوت کنید.
خوب است بدانید که افراد با استفاده از استیکرهای تبلیغاتی طراحی شده توسط شما؛ مخاطبان بیشتری را با شما آشنا خواهند کرد و میتوانند به بیشتر دیده شدن شما کمک کنند.

جمع بندی آموزش ارسال تبلیغات و بازاریابی در تلگرام
تلگرام به عنوان یک اپلیکیشن محبوب و رایگان با امکانات بسیار متنوع، به عنوان یک مرجع تبلیغاتی قوی شناخته میشود. شما برای اینکه بتوانید به خوبی از پتانسیلها و قابلیتهای این برنامه در جهت تبلیغات و گسترش کسب و کار خود استفاده نمایید لازم است که در ابتدا دورههایی مبتنی بر آموزش بازاریابی و تبلیغات در تلگرام، آموزش ارسال تبلیغات در تلگرام، آموزش دیجیتال مارکتینگ و یا به طور کلی آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و بازاریابی را پشت سر بگذارید. تلگرام به واسطه آیتمهای متعددی مانند رباتها، استیکرها، چنل، گروهها و… به شما برای برقراری ارتباط در جهت تبلیغات کمک خواهد کرد. برای آشنایی با چگونگی به کار گیری این آیتمها در جهت اهداف خود و طراحی آنها به سلیقه خود میتوانید به فرادرس مراجعه نمایید و از آموزشهای روان و جامع آن در این موضوعات کمک بگیرید.
قوانین بخش نظرات در اندرویدزوم