معرفی و بررسی پیام رسان کایزالا
معرفی و بررسی پیام رسان کایزالا

معرفی و بررسی پیام رسان کایزالا + آموزش کار با Kaizala Messenger

از ابتدای ظهور و گسترش اینترنت در بین افراد جامعه، یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های آن، «پیام رسانی» بود. از گذشته تا کنون پیام رسان‌های (Messengers) مختلفی توسط شرکت‌های کوچک و بزرگ، برای افراد جامعه و کاربرانِ اینترنت عرضه شده‌ است که برخی از آنها پس از مدتی فعالیت، به دستِ فراموشی سپرده شده‌اند و برخی دیگر – با به‌روزرسانی‌های مثبتی که انجام داده‌اند – هنوز جایگاهِ خود را در بازار «پیام رسان‌های اینترنتی» حفظ کرده‌اند. یکی از مسنجر‌هایی که این روز‌ها به تازگی مورد توجه کاربران – به خصوص کاربرانِ ایرانی – قرار گرفته است، «پیام رسان کایزالا» (Kaizala Messenger) می‌باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی اندرویدزوم قصد داریم تا این پیام رسان را به شما معرفی کنیم و سپس نحوه‌ی کار با آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی پیام رسان کایزالا

همان‌طور که گفتیم، در طولِ سالیانِ گذشته شرکت‌های مختلفی دست به تولید و عرضه‌ی پیام رسان‌های اینترنتی زده‌اند، که یکی از این شرکت‌ها، «کمپانی مایکروسافت» می‌باشد. مایکروسافت شبکه‌های مجازی مختلفی مانند اِسکایپ (Skype) را برای کاربرانِ دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل‌های متفاوت عرضه کرده است و پیام رسان کایزالا (Kaizala) جدیدترین عضو از خانواده‌ی شبکه‌های اجتماعی مایکروسافت می‌باشد. این پیام رسان برای اولین بار در سال 2017 میلادی در کشور هند عرضه شد و پس استقبال فراوانی که توسط کاربران هندی از آن صورت گرفت، شرکت مایکروسافت «پیام رسان کایزالا» را در سال 2019 – به عنوان بخشی از نرم‌افزار Office 365 – به صورت جهانی برای تمام کاربران دنیا عرضه نمود.

عبارت کایزالا، یک عبارت هندی می‌باشد که از دو بخش Kai و Zala تشکیل‌ شده است، به معنای «چه اتفاقی افتاده است؟». هدف از توسعه‌ی این پیام رسان «ایجاد یک راه‌ ارتباطی امن و سریع» برای «اطلاع‌رسانی و مدیریت کارکنان» – در درون یا بیرون از سازمان‌ها – می‌باشد؛ به بیان دیگر مسنجر کایزالا برای «مدیریت ارتباطات سازمانی و تجاری» راه‌اندازی شده است.

همان گونه که اشاره کردیم، این پیام رسان با هدف ایجاد یک راه ‌ارتباطی درون و بیرون سازمانی – بین کارکنان – برای شرکت‌ها و نهاد‌های بزرگ (توسط شرکت مایکروسافت) توسعه داده شده است و به همین جهت امکانات و ویژگی‌هایی در آن وجود دارد که کایزالا را به هدف خود نزدیک‌تر می‌کند؛ در ادامه با ویژگی‌ها و امکانات این پیام رسان بیشتر آشنا خواهیم شد.

امکانات و ویژگی های پیام رسان کایزالا

از آنجایی که شرکت مایکروسافت «مسنجر کایزالا» را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها توسعه داده است، در آن امکاناتی قرار داده‌ است که موجب افزایش کارایی این پیام رسان برای افراد درون و بیرون شرکت‌ها می‌گردد؛ به بیان دیگر مسنجر کایزالا قادر است کاربران را – بدون در نظر گرفتن مکان فیزیکی آنها – به کارفرما یا کارمندانی که دارند، متصل کند و «انتقال اطلاعات» بین افراد مختلف یک سازمان یا بخش‌های گوناگون آن را سهولت ببخشد.

این پیام رسان علاوه بر قابلیت‌های عمومی تمامی مسنجر‌ها، امکانات کاربردی دیگری هم دارد که عبارت‌اند از:

  • مدیریت گردش کار
  • ارسال پیام‌های گروهی
  • امکان ایجاد نظرسنجی
  • قابلیت ادغام با برنامه‌های دیگر
  • مشخص کردن وظایف کارمندان
  • امکان ایجاد محدودیت دسترسی کارمندان به گروه‌ها و پیام‌های خاص
  • ایجاد سریع یک گروه و مدیریت آن
  • قابلیت تغییر و تعیین مدیر گروه‌ها
  • توسعه‌پذیری از طریق Rest API
  • پیگیری عملکرد کارکنان
  • هماهنگی برای برگزاری جلسات آنلاین و حضوری
  • تولید خودکار گزارش کار
  • و…

اگر به صفحه‌ی پیام رسان کایزالا در وبسایت مایکروسافت مراجعه کنید، در آنجا مشاهده می‌کنید که این شرکت 4 ویژگی اصلی را برای مسنجر کایزالا بیان کرده است، که عبارت‌اند از:

  • هماهنگی موثر کارها
  • ارتباط با گروه‌های مختلف کاری
  • کمک به دیجیتالی شدن کسب‌وکارها
  • مدیریت ایمن اطلاعات و داده‌ها

حال بیایید این ویژگی‌ها را باهم بررسی کنیم.

4 ویژگی مهم پیام رسان کایزالا
4 ویژگی مهم پیام رسان کایزالا

هماهنگی موثر کار ها

مسنجر کایزالا دارای یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند در بخش پیام رسانی – یا همان چت – می‌باشد، که کاربران در آن به سادگی می‌توانند انواع پیام‌های متنی، صوتی و تصویری را برای یکدیگر ارسال کنند. شایان ذکر است که کایزالا بر اساس فناوری ارتباطی 2G توسعه یافته است؛ به همین دلیل می‌تواند با «کمترین سرعت اینترنت» نیز کاربران را به یکدیگر متصل نگه‌دارد و ارتباط بین آنها را حفظ نماید. از طریق این رابط کاربری ساده، افراد قادر هستند وظایف خود و کارمندانشان را مدیریت کنند و همچنین به راحتی اطلاعاتی که نیاز دارند را دریافت و جمع‌آوری نمایند و سپس به کمک «سیستم یکپارچه مدیریت پیام»ی که در آن وجود دارد، به مدیریت اقدامات و فعالیت‌های خود و دیگر کاربران بپردازند.

ارتباط با گروه ‌های مختلف کاری

این ویژگی به طور عمومی در بین تمامی پیام رسان‌ها در دنیای مجازی مشترک است، با این تفاوت که این ویژگی در مسنجر کایزالا بیشتر توسعه داده شده است و کاربران می‌توانند – به صورت کاملاً امن و با سرعتی بالا – گروه‌‌های کاری و اطلاع‌رسانی مختلفی را به صورت «شخصی‌سازی شده»‌، برای دیگران ایجاد کنند. قابلیت‌های شخصی‌سازی که برای ایجاد گروه در پیام رسان کایزالا وجود دارد عبارت‌اند از:

  • ایجاد سلسله مراتب دسترسی به امکانات گروه
  • قابلیت مدیریت افرادی که می‌توانند در گروه مطالب خود را منتشر کنند
  • امکان ایجاد انجمن‌های متفاوت و اتصال آنها به گروه اصلی
  • قابلیت برگزاری کنفرانس‌های آنلاین برای اعضای گروه
  • امکان مشارکت افراد گروه در جلسات آنلاین صوتی و تصویری

کمک به دیجیتالی شدن کسب ‌و کار ها

در بالا اشاره کردیم که شرکت مایکروسافت، پیام رسان کازالا را به همراه Office 365 عرضه نموده و در آن قابلیت اتصال اکانت آفیس به مسنجر کایزالا را فراهم نموده است؛ کاربران به کمک این قابلیت می‌توانند به انواع فایل‌هایی که به کمک آفیس 365 ایجاد کرده‌اند (مانند فایل‌های Word، PowerPoint، Excel و…) و در اکانت خود ذخیره نموده‌اند، از طریق مسنجر کایزالا دسترسی داشته باشند. این ویژگی به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا به سادگی هر چه تمام‌تر و با سرعتی بیشتر، کسب و کار خود را در مسیر دیجیتالی شدن پیش‌‌ببرند.

مدیریت ایمن اطلاعات و داده ‌ها

در دوره‌ای از تاریخ زندگی می‌کنیم که آن را عصر اطلاعات می‌نامند و مهم‌ترین دارایی افراد حقیقی و حقوقی در این دوره، «اطلاعات و داده‌های آنها در اینترنت» – یا دنیای مجازی – می‌باشد؛ به همین دلیل «حفظ امنیت اطلاعات افراد» در اینترنت و شبکه‌های مجازی،  به یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و فاکتورهایی تبدیل شده است که کاربران با توجه به آن، سرویس‌ها و پلتفرم‌های آنلاین مختلفی که نیاز دارند را انتخاب می‌کنند. در این راستا، شرکت مایکروسافت ضمانت کرده‌ است که اطلاعات کاربران در پیام رسان کایزالا به صورت «رمز‌گذاری‌شده» و با امنیت بالا، در سرور‌ها محافظت می‌شوند و همچنین پیام‌هایی که کاربران برای یکدیگر ارسال می‌کنند هم به صورت رمزگذاری‌شده می‌باشد.

مایکروسافت امکان «مدیریت امن اطلاعات و داده‌ها» را در اختیار کاربران خود قرار داده است تا با استفاده از آن، قادر باشند پیام‌های شخصی و همچنین اطلاعات موجود در گروه‌های خود را به صورت پیشرفته مدیریت کنند. از آنجایی که کایزالا برای استفاده‌ی سازمان‌ها و نهاد‌ها توسعه داده شده است، کمپانی مایکروسافت توجه ویژه‌ای به «رمزگذاری اطلاعات» و «حفظ حریم شخصی کاربران» نشان داده‌ است، به همین دلیل افراد می‌توانند با خیال راحت از امکانات و مزایای این مسنجر برخوردار شوند.

حال که به صورت کامل با پیام رسان کایزالا (Kaizala Messenger) آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که نحوه‌ی عضویت در این شبکه اجتماعی را یاد بگیریم و همچنین با بخش‌های مختلف آن آشنا شویم، که در قسمت بعد به آنها می‌پردازیم.

آموزش پیوستن به کایزالا و آشنایی با بخش های مختلف آن

برای عضویت در کایزالا و استفاده از امکانات آن، کافی است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید تا در کمترین زمان و به سادگی عضوی از شبکه اجتماعی کایزالا شوید:

1- پس از نصب مسنجر کایزالا بر روی گوشی همراه خود و ورود به آن، با تصویر زیر مواجه می‌شوید؛ در این قسمت باید نام خود (کادر شماره 1) ، پیش‌شماره‌ی کشوری که در آن زندگی می‌کنید (کادر شماره 2) و همچنین شماره سیم‌کارت خود (کادر شماره 3) را وارد کنید و گزینه‌ی Continue (کارد شماره 4) را لمس نمایید.

مراحل عضویت در پیام رسان کایزالا
مراحل عضویت در پیام رسان کایزالا

2- در این مرحله کد اعتبار سنجی از طریقِ پیامک یا تماس با شماره شما، برایتان ارسال می‌گردد و با وارد کردن آن در قسمتِ مشخص شده (کادر شماره 1) ، می‌توانید اعتبارِ شماره‌ای که وارد کرده‌اید را تایید نمایید.

اعتبار سنجی شماره موبایل در پیام رسان کایزالا
اعتبار سنجی شماره موبایل در پیام رسان کایزالا

3- در مرحله‌ی بعد، صفحه‌ی زیر برای شما به نمایش در می‌آید، که می‌توانید در آن تصویر پروفایل خود را انتخاب کنید؛ برای این کار کافی است تا گزینه‌ی Add Profile Picture (کادر شماره 1) را انتخاب نمایید و سپس از بین تصاویری که در گالری گوشی خود ذخیره دارید، یکی را برای تصویر پروفایل برگزینید. در نهایت گزینه‌ی Done را لمس بفرمایید تا وارد محیط کار مسنجر کایزالا شوید. شایانِ ذکر است که اگر ترجیح می‌دهید تا تصویر پروفایل خود را بعدا انتخاب کنید، کافی است گزینه‌ی Continue (کادر شماره 2) را لمس نمایید.

انتخاب عکس پروفایل در پیام رسان کایزالا
انتخاب عکس پروفایل در پیام رسان کایزالا

4- پس از ورود به محیط کار این مسنجر، در پایین صفحه 5 بخش را مشاهده می‌کنید که – به ترتیب از راست به چپ – عبارت‌اند از:

  1. Discover (کادر شماره 1)
  2. People (کادر شماره 2)
  3. Calls (کادر شماره 3)
  4. Chats (کادر شماره 4)
  5. Profile (کادر شماره 5)

در ادامه هر کدام از بخش‌ها را به ترتیب باهم بررسی خواهیم کرد.

محیط کار پیام رسان کایزالا
محیط کار پیام رسان کایزالا

بخش Discover در پیامرسان کایزالا

اگر وارد بخش Discover بشوید در بالای صفحه 3 دسته بندی Gruops(کادر شماره 1) ، Actions (کادر شماره 2) و More (کادر شماره 3) را مشاهده می‌نمایید که هر کدام از آنها عبارت‌اند از:

معرفی بخش Discover در پیام رسان کایزالا
معرفی بخش Discover در پیام رسان کایزالا
  1. قسمت Groups به شما گروه‌هایی را نشان می‌دهد که به صورتِ عمومی و برای تمامی کاربران کایزالا، قابلِ دسترسی هستند و شما می‌توانید با جستجوی نامِ گروهِ مورد نظر خود، یا حوزه‌ای که در آن فعالیت دارید – در قسمت Search Groups – (کادر شماره 1) گروه مد نظرتان را پیدا کنید و در آن عضو شوید.
معرفی بخش Groups در پیام رسان کایزالا
معرفی بخش Groups در پیام رسان کایزالا
  1. قسمت Actions را می‌توان تخصصی‌ترین بخش این مسنجر در نظر گرفت، زیرا دارای امکانات و قابلیت‌هایی است که شرکت مایکروسافت به‌طور اختصاصی در مسنجر کایزالا قرار داده‌ است، تا آن را به پیام رسانی کاربردی برای سازمان‌ها و افراد شاغل در آنها تبدیل نماید. این بخش شامل قابلیت‌های زیر می‌باشد:
  • انتشار بیانیه یا اخبار برای گروهی خاص از افرادی که مد نظر دارید (Announcement)
  • اعلامِ حضورِ خود در محلی خاص به همراه عکس یا لوکیشن (Attendance)
  • تهیه لیستِ کارهایی که باید انجام دهید و مدیریت آنها (Checklist)
  • ایجاد لیستی از مخاطبانِ مهم و ضروری (Contacts)
  • سپردنِ وظیفه و کاری به دیگران و امکان پیگیری روند پیشرفت آنها (Job)
  • تعیینِ زمانِ برگزاری ملاقات‌ها و جلسات و اطلاع رسانی آن به افراد دیگر (Let’s Meet)
  • ثبتِ سفارشِ محصولات از تامین کنندگان و فروشندگانِ نزدیک خود (Order Card)
  • انتشارِ عکس‌ها به همراه موقعیتِ مکانی آنها (Photo With Location)
  • ایجادِ بخشی جهت پرسش و پاسخ برای کاربران (Q&A)
  • ایجادِ نظر سنجی در کمترین زمان و انتشار آن در بین کاربران دیگر (Quick Poll)
  • درخواستِ اعلامِ حضور برای کارمندان و دیگر کاربران (Request Attendance)
  • درخواستِ ارسالِ موقعیت مکانی به دیگر کاربران (Request Location)
  • ارسالِ موقعیتِ مکانی خود برای دیگران (Share Location)
  • ثبتِ قبوض و فاکتورهای مختلف (Submit Bill)
  • امکان ایجاد و انتشار فرم‌ سوالات برای جمع‌آوری داده (Survey)
  • انتشار متون یا تصاویر آموزشی برای کارمندان خود یا دیگر کاربران (Training)
معرفی بخش Actions در پیام رسان کایزالا
معرفی بخش Actions در پیام رسان کایزالا

همان‌طور که مشاهده نمودید، امکانات و قابلیت‌های کاربردی متنوعی در مسنجر کایزالا وجود دارد که آن را از یک پیام رسان ساده، به یک «پیام رسان مخصوص سازمان‌ها و کسب‌وکارها»ی گوناگون جهت مدیریت اطلاعات، تقسیم وظایف بین کارمندان و نظارت بر روی آنها تبدیل کرده است.

  1. آخرین قسمت از بخش Discover، قسمتِ More می‌باشد، که در اینجا مواردی مانند «یافتن نزدیک‌ترین گروه‌ها به شما» – بر اساس موقعیت مکانی – (Nearby Groups کادر شماره 1)، «عضویت در گروه‌ها با اسکن کردن کد QR» (Join Group via QR کادر شماره 2))، «امکان عضویت در گروه‌ها به کمک کد» (Join Group Via Code کادر شماره 3) و در آخر «عضویت در گروه‌هایی که سازمان، شرکت یا همکاران» شما آنها را ایجاد کرده‌اند (Work Groups کادر شماره 4)، وجود دارد.
معرفی بخش More در پیام رسان کایزالا
معرفی بخش More در پیام رسان کایزالا

بخش People در پیام رسان کایزالا

این بخش به شما افرادی که شماره‌ی آنها را در تلفن همراه خود ذخیره نموده‌اید و از مسنجر کایزالا استفاده می‌کنند را به شما نشان می‌دهد؛ با جستجو در بین آنها و انتخابشان می‌توانید به مخاطبان خود پیام دهید، یا تماس صوتی و تصویری برقرار کنید. در بالای این بخش 3 گزینه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. New Group برای ایجاد گروه‌های خصوصی (کادر شماره 1)
  2. New Public Group برای ایجاد گروه‌های عمومی (کادر شماره 2)
  3. New Broadcast Group جهت ایجاد کانال‌های اطلاع‌رسانی (کادر شماره 3)
معرفی بخش People در پیام رسان کایزالا
معرفی بخش People در پیام رسان کایزالا

بخش Calls در پیام رسان کایزالا

در قسمت Calls همان‌طور که از نام آن پیداست، می‌توانید به تاریخچه‌‌ی تماس‌های صوتی و تصویری خود دسترسی داشته باشید؛ همچنین با انتخاب تصویر تلفن در پایین صفحه (کادر شماره 1) و انتخاب مخاطب موردِ نظر خود، تماس صوتی یا تصویری با وی برقرار کنید.

معرفی بخش Calls در پیام رسان کایزالا
معرفی بخش Calls در پیام رسان کایزالا

بخش Chats در پیام رسان کایزالا

اگر قصد دارید به لیست چت‌های خود دسترسی داشته باشید، کافی است گزینه‌ی Chats را در نوار پایین لمس کنید و به صفحه‌ی چت‌های خود و گروه‌هایی که در آنها عضو هستید – به صورت یکپارچه – دسترسی داشته باشید. در بالای این صفحه دو گزینه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • Join Group برای عضویت در گروه‌ها، آن هم تنها با جستجوی نامشان (کادر شماره 1)
  • New Chat برای ایجاد یک گفتگوی جدید با مخاطبان خود (کادر شماره 2)
معرفی بخش Chats در پیام رسان کایزالا
معرفی بخش Chats در پیام رسان کایزالا

بخش Profile در پیام رسان کایزالا

در بخش پروفایل قادر هستید تا تصویر و اطلاعاتی که از خود در اختیار کاربران قرار می‌دهید را مدیریت کنید؛ همچنین با لمس گزینه‌ی Linked Accounts (کادر شماره 1) می‌توانید اکانت Office 365 خود را به مسنجر کایزالا متصل کنید و به فایل‌هایی که در آن ذخیره کرده‌اید، دسترسی داشته باشید.

معرفی بخش Profile در پیام رسان کایزالا
معرفی بخش Profile در پیام رسان کایزالا

سخن پایانی

پیام رسان کایزالا (Kaizala Messenger) یکی از مسنجر‌های قدرتمندی می‌باشد که برای پلتفرم‌های مختلف – مانند گوشی‌های هوشمند و همچنین به صورت تحت وب، برای استفاده در کامپیوتر – توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده‌ شده است، که در آن علاوه ‌بر امکانات رایج در پیام رسان‌ها، قابلیت‌های کاربردی زیادی وجود دارد که آنها را در این مقاله با شما بررسی کردیم. مسنجر کایزالا – چه برای استفاده‌ی شخصی و چه جهت استفاده در سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف– ، توسط تیم‌های حرفه‌ای مایکروسافت به طور مداوم در حال توسعه و بهینه‌سازی است تا قادر باشد همیشه با بالاترین امنیت و بیشترین سرعت در اختیار کاربران قرار بگیرد. شما با توجه به نیازهایی که از یک پیام رسان دارید، می‌توانید از امکانات و پتانسیل بالای Kaizala Messenger استفاده نمایید و از کار با آن لذت ببرید.

در آخر ضمن سپاسگزاری از شما بابت همراهی ما تا انتهای مقاله، باید به این نکته اشاره کنیم که با بازنشر این مقاله در شبکه‌های اجتماعی، موجب خرسندی و افزایش انرژی ما و تیم اندرویدزوم جهت ادامه فعالیت و تولید مقالات بیشتر، خواهید شد.

قوانین بخش نظرات در اندرویدزوم

  1. 1. نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  2. 2. نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  3. 3. نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  4. 4. برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  5. 5. نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  6. 6. نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.